Pamätáte si ešte na hru Snake? Na prelome tisícročí ho do svojich telefónov inštalovala Nokia a “hadíka” hrával takmer každý. Aj keď bol herný princíp veľmi monotónny a priebeh hry vás takmer ničím nemohol prekvapiť, mnohí sa od nej stali doslova závislí a boli ju schopní “drviť ” celé hodiny.
Áno, práve Snake odštartoval prvú masovú vlnu mobilného hrania. Niet sa ani čomu čudovať, mobilov s predinštalovaným Snake-om sa predalo približne 350 miliónov kusov a tak sa dostal doslova do celého sveta. Dodnes patrí najhranejším titulom pre mobilné telefóny a radí sa medzi 10 najhranejších videohier vôbec.
Takto sa to ale celé iba začalo. Pokrok rýchlo rástol a telefóny boli schopné spúšťať čoraz zložitejšie programy. K tomu s pridala aj voľná kapacita pre ukladanie dát a možnosť pripojenia na internet. Onedlho na to, ako vývojári pochopili potenciál mobilných hier, prišla doslova záplava titulov od výmyslu sveta. Časté boli aj konverzie hier pôvodne určených pre konzoly Atari a Nintendo. To všetko by však nebolo možné bez jedného zlomového bodu. Tým bol príchod a rozvoj platformy Java ME pre mobilné telefóny, ktorá poskytla rozhranie pre programovanie a beh komplexných aplikácií na zariadeniach s obmedzenými prostriedkami.
Po dlhom období kraľovania Javy prišli ďalšie oveľa sofistikovanejšie platformy. Android, iOS a Windows Mobile umožnili vývoj hier a programov na úrovni, ktorá sa reálne približuje hrám tak, ako ich poznáme z počítačov alebo moderných herných konzol. V súčasnosti dokonca mnohí hráči uprednostňujú mobily a tablety pred klávesnicami alebo gamepadmi a keď si chcú herný zážitok vychutnať naplno, jednoducho napoja svoje prenosné zariadenie pomocou HDMI kábla k televízoru.
Budúcnosť mobilného hrania je vo hviezdach. S istotou ale môžeme povedať, že nejde o hviezdy, ktoré padajú.
Komentáre